Generatie Zetters zijn een feestje!!

 

De laatste weken zijn we creatief geweest om onze kinderen les te kunnen blijven geven terwijl we allemaal thuis zijn in verband met het Corona Virus. Onderwijs is een uitdaging en dat ondervinden we nu aan den lijve. Prachtig om te zien welke creativiteit er vrijkomt. Prachtig ook om te zien hoe generatie Z serieus aan het werk gaat met het schoolwerk, nieuwe activiteiten verzint, en buiten te zien is voor de broodnodige lichamelijke beweging nu sportscholen dicht zijn.

Als docent stel je jezelf regelmatig de vraag: “Hoe hou ik het interessant voor mijn leerling? Hoe blijven ze gemotiveerd?”

Deze vraag is nu nog actueler aangezien de afstand tussen jullie fysiek groter is.

 

Ik vind generatie Z een cadeautje. Kenmerkend voor hen is dat ze veel waarde hechten aan autonomie. En autonomie is een kostbaar bezit in mijn ogen. Iets dat je steeds zou moeten verzorgen en onderhouden. Generatie Z en ik delen dus een passie!

 

Onze generatie Z. Ze zijn geboren tussen 2000 en 2015. De jongste zijn kleuters, de oudste zijn bezig met hun beroepsopleiding. Hun wereld is digitaal. Internet verovert de wereld niet tijdens hun leven want internet is er, en het is overal. Deze generatie hoeft niet meer te ‘leren’ wat internet voor hun kan betekenen. Internet behoort tot de eerste levensbehoefte.

 

Hun wereld is veranderlijk. Alle ontwikkelingen volgen elkaar in razend tempo op.  Zo zijn ze gewend aan de uitgebreide veiligheidscontroles op festivals. Ze ervaren dit als het bieden van veiligheid, en niet als inbreuk op de privacy. Ook de maatregelen die nu genomen zijn om het coronavirus een halt toe te roepen past in het plaatje van de ‘veranderende wereld’.

Opwarming van de aarde, aanslagen, terrorisme. Dit is hun dagelijkse realiteit en dus ‘normaal’. Ver weg, dichtbij, de dreiging is op de achtergrond aanwezig.

Onzekerheid is het ingrediënt waarin ze opgroeien en waarin ze zich staande moeten houden.

 

Niet vreemd dat ze zich zorgen maken, toch? Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 76% van deze generatie zich zorgen maakt over de menselijke impact op de aarde. Keuzes die in het verleden zijn gemaakt zet de aarde onder druk en zij zijn de eerste generatie die de effecten daarvan niet meer kan ontkennen.

 

Generatie Z is kritisch. Een mooie eigenschap. Alleen moet je er wel mee om kunnen gaan en stevig in je schoenen staan. Helpend hierbij is zelf authentiek zijn. Vanuit jouw autonomie zal die kritische houding van hen veel minder aanvallend aanvoelen.

In de omgang met generatie Z kan hun directe manier van communiceren voor anderen confronterend zijn zonder dat dit hun bedoeling is. Dit is vaak niet bewust. Hun communicatie is direct en ze verlangen van je dat het klopt wat je zegt.

 

Waarom is het zo belangrijk dat het klopt wat jij zegt? Omdat generatie Z altijd op zoek is naar de waarheid. Niet één totale waarheid die voor iedereen hetzelfde is, maar juist jouw persoonlijkeautonome waarheid. Dus sta jij wel voor wat je zegt?

 

Wanneer jij je realiseert dat ze hiernaar op zoek zijn met hun kritische vragen, wordt het voor jou wellicht gemakkelijker open te zijn in jouw mening. Ze dagen je uit te gaan staan voor jouw waarheid. En wanneer jij een niet consistent verhaal vertelt, prikken ze daar gelijk doorheen. Dit is niet altijd gemakkelijk om mee om te gaan. Zeker niet als je nog 30 andere leerlingen voor je hebt.

 

Misschien is het op zoek zijn naar de waarheid wel het meest in het oog lopende kenmerk van deze generatie. Sta je als bedrijf ergens voor, zorg dan dat dit ook je boodschap is. Claim je duurzaam te zijn en maak je geen gebruik van groene energie, dan haakt deze generatie af.

Hun drang altijd de waarheid boven tafel te willen krijgen betekent niet dat ze willen dat iedereen hetzelfde denkt. Jij mag plofkip eten, mits je daarvoor uitkomt en toe kunt lichten. Jij mag kiezen om niet meer te willen vliegen, maar dan mag ik ook iets anders willen.

 

Zelfontwikkeling is voor generatie Z uitermate belangrijk. Ook dit deel ik met deze generatie. We leven in een tijd van zelfontwikkeling en ook binnen het onderwijs is daar alle ruimte voor. De manier waarop deze zelfontwikkeling plaatsvindt kan verschillen met de ideeën van de andere generaties. Het hebben van ervaringen wordt bijvoorbeeld boven het hebben van een vast contract gesteld. De waarde van dit laatste is sowieso sterk afgenomen sinds de pragmatische generatie (1970-1985)

 

Dus hoe pak je het dan aan tijdens de les? Wat werkt wel voor deze bijzondere generatie?

 

  • Interpreteer hun gedrag niet vanuit je eigen generatie normen
  • Zoek actief naar de intentie van het gedrag
  • Zelfstandigheid vinden ze belangrijk hoewel de negatieve bijvangst ‘keuze stress’ is. Kijk dus hoe zelfstandig ieder individu is in de ontwikkeling van zelfstandigheid.
  • Ze willen de wereld graag beter begrijpen maar hebben hierbij wel hulp nodig. Actualiteiten zouden veelvuldig besproken moeten worden in de klas waarbij het toevoegen van context belangrijk is en hen helpt. Let wel op: ook het hebben van afwijkende meningen is bij dit soort besprekingen van belang om het contact met deze generatie te behouden

 

En docent, vergis je niet:

 

Deze generatie vindt jou de belangrijkste beïnvloeder van het onderwijs!

 

Dus Geniet van Ze. Durf jezelf bloot te geven, je vertwijfelingen, krachten en inzichten, en volg de ontwikkeling van de dialoog.

 

Generatie Z is een feestje. Ze zijn tolerant wanneer je er een andere mening op na houdt. Je mag authentiek zijn, zij willen het ook zijn. Ze zijn kritisch en waarderen het ook wanneer jij dat ook bent. Voel je je intern sterk, dan kun je met deze generatie met gemak door een deur. En ze hebben behoefte aan ons! Aan onze kennis en ervaringen. Daarin ben je de autoriteit. En in hun verwarrende wereld hebben ze daar grote behoefte aan!