Het is zover, vakantie! En je hebt het verdient. De rust, het bijkomen, de ontspanning.

Want wat een schooljaar is dit geweest. Voor de kinderen, jongeren voor alle ouders en natuurlijk voor jouw als onderwijsprofessional.

In het afgelopen maanden heb ik geschreven over onderwerpen als je innerlijke opdracht, passie en de missie in je leven. Onderwerpen waar je misschien veel mee bezig bent nu het zo hectisch is geweest, of onderwerpen die sluimerend op de achtergrond je aandacht vragen juist omdat het zo hectisch is geweest.

Maar nu wat anders. Los van wie je bent, waar en of je op vakantie bent. Los van welke functie je hebt in het onderwijs. Eigenlijk zegt iedereen die ik ontmoet hetzelfde: In de zomervakantie evalueer ik het afgelopen jaar en bereid ik me voor op het nieuwe schooljaar. Dus wil ik je in deze blog een vakantiegedachte meegeven.

Hoe fijn zou het zijn om echt tijd te maken om stil te staan bij het evalueren? Om er net even iets meer aandacht aan te geven dat alleen maar bij een ‘vin’ en tussen de ‘baquette en boursin’ door?

Om bij dit stilstaan je inzichten van het afgelopen schooljaar, en het nieuwe schooljaar te koppelen aan je passies, je missie en je innerlijk kompas? Daarmee bedoel ik te zeggen, evalueer het afgelopen schooljaar niet alleen vanuit je professionele houding, maar ook vanuit je persoonlijke ambities.

Wat heb jij nodig?

Wie ben jij?

Wat werkte goed voor je dit jaar en waarom?

Wat ga je komend jaar niet meer doen?

En denk dan ook gelijk eens aan je taakbeleid. Wat staat daarop? Zijn het zaken waar jij echt blij van wordt? En professionalisering? Als je echt kijk naar wie jij als mens bent, dus zowel persoonlijk en als professioneel, wat wil jij dan jezelf cadeau doen? Welke opleiding, studie, cursus wil jij volgen? Welke ontwikkelingen gun je jezelf?

 

Hoe kun je dit doen?

Koop 2 grote mooie postkaarten. Kaarten die je normaal vanaf je vakantieadres aan het thuisfront zou sturen.

Kies een kaart die symbool staat voor het afgelopen jaar.

Kies ook een kaart die symbool staat voor het komend jaar.

 

Neem de kaart die symbool staat voor het afgelopen jaar en maak op de kaart twee rijtjes:

Dit was het afgelopen jaar geweldig                      Dit was het afgelopen jaar niet fijn

Schrijf onderaan de kaart wat je in ieder geval mee wilt nemen naar het komend jaar omdat je daar echt blij van werd en beschrijf hoe je dit veel vaker kan ervaren.

 

Neem vervolgens de kaart die symbool staat voor komend jaar. Maak ook nu twee rijtjes en beschrijf:

Je ontwikkelwensen als professional                    Ontwikkelen op persoonlijk gebied

Beschrijf onderaan welke vraag je het liefst zou stellen aan je leidinggevende met betrekking tot je professionaliseringsuren en duurzame inzetbaarheid. Begin je zin met: “ik zou het liefst….”

 

Ik wens je een heerlijke zomertijd toe. Ben lief voor jezelf, geniet van hoe je de zomer hebt vormgegeven. Ik hoop dat je wensen in vervulling gaan en je jezelf beter hebt leren kennen door mijn blogs van de afgelopen maanden of het zelfonderzoek van mijn E-book.

En volgend jaar, dan kun jij weer iedere dag het verschil maken in de les.

Want al laten ze het soms voor ons niet duidelijk zien,

Generatie Z (2000-2015)

vindt jou de belangrijkste beïnvloeder van het onderwijs.

Je doet er iedere dag toe!